30/292-1884 - hétfőtől péntekig (munkanapokon) 9:00-17:00 óráig info@hebe.hu

“Ha kreatívvá tesszük az iskolát és az életünket, akkor talán nem örömtelenül, magolva tanulnak gyerekeink az iskolában, és nem válnak robotokká.”
Lannert Judit – oktatáskutató

Az elmúlt napokban a gyereket nevelő szülő újra szembesül azokkal az égető kérdésekkel, hogy jó-e az iskola, ahová jár a gyereke, jó-e a tananyag, amelyet tanulnia kell. Hogyan fejlesszük a képességeit? Honnan szerezze a tudást: az iskolából, a világhálóról, esetleg szakkörökben? Egyáltalán, milyen tudásra lesz szüksége, hogy jól boldoguljon az életben?

A jövőkutatók szerint a Z generáció 65% olyan munkát fog végezni, amelyet ma még nem is ismerünk. Ez azt jelenti, hogy olyan képességekkel és készségekkel kell gyermekeinket felvértezni, amelyek segítségével ebben a gyorsan változó világban is boldogulni tudnak. A McKinsey cég 4 éve készített egy felmérést 8000 munkaadó, oktató és tanuló bevonásával. Azt szerették volna tudni, hogy szerintük mennyire vannak a fiatalok felkészítve az életre. Míg az oktatási intézmények 70% vélekedett úgy, hogy a fiatalok fel vannak készítve, addig a fiatalok és munkaadók kevesebb mint fele gondolta ugyanezt. Ebből és sajnos saját hazai tapasztalatainkból is azt a következtetést kell levonnunk, hogy a munka és az oktatás világa nagyon eltávolodott egymástól.

A kompetencia felméréseknél még mindig a szövegértést és a matematikai készségeket vizsgálják, holott nem ezek a képességek a legfontosabbak ahhoz, hogy sikeres karriert fusson be gyermekünk és ráadásul még boldog is legyen abban, amit csinál.

Melyek lesznek tehát 2020-ra a legfontosabb készségek a jövő- és gazdaságkutatók előrejelzései szerint?

  • komplex problémamegoldó képesség
  • kritikai gondolkodás
  • kreativitás

Egyik versenyzőnk munkája.

Jelenleg az iskolák és sok esetben a szülők teljesítményközpontú szemlélete nem kedvez a kreativitásnak. Nagy hangsúlyt helyezünk a kiváló tanulmányi eredményekre, a sikeres szereplésekre, a versenyeken elért helyezésekre. A sikerorientált tanuló nem mer hibázni, próbálkozás és hibázás nélkül pedig nem fejlődik a kreativitás. Pedig lássuk be, hogy ebben a gyorsan változó világban azok lesznek sok esetben előnyben, akik képesek a régi rutin helyett újat találni.

Következő bejegyzésemben bővebben fogok írni a kreativitásról, és iskolai kezdeményezésekről, amelyek ezt fejlesztik.

Záró gondolatként még annyit, hogy versenyeink egyik nagy erőssége, hogy fejleszti a gyerekekben mind a három kulcskompetenciát, amelyre a jövőben nagy szükségük lesz.

  • Komplex problémamegoldás: több szempontból vizsgálnak meg egy-egy kérdést (mit mond a tankönyv, mit gondolsz te), több helyen kell a válaszokat keresniük (például tankönyvben, könyvtárban, interneten, sőt még a saját véleményükre is sokszor kíváncsiak vagyunk), többféleképpen kell a válaszokat megjeleníteniük (például egy projektfeladatban PPT-t, kiselőadást, esetleg kiállítást készítenek.
  • Kritikai gondolkodás: Minden versenyünkben ösztönözzük arra a diákokat esszéfeladatok, interjúkészítés, cikkírás formájában, hogy saját véleményüket írják le egy adott témáról. Merjenek másképpen gondolkozni, merjék ezt leírni, mert ezért csak jó pontot lehet kapni.
  • Kreativitás: Akik már régi versenyzőink, tudják, hogy nálunk nem kell karikázni. Minden versenyfeladatlap megoldásakor  – legyen az irodalom, történelem vagy angol – lehetőség nyílik a kreatív munkára. Például történelem versenyünkben Időutazó naplóját készítenek, amelyben tényeket is alapul véve, de alapvetően a saját fantáziájukra hagyatkozva visszamennek egy régi eseményhez vagy egy személyhez, és saját kedvükre megelevenítik a történelmet. Majd ezt egy napló formájában be is mutatják. Például így:

 

Nyári olvasóversenyünkön például hajót (Berg Judit: Lengemesék című könyvének olvasása közben) készítettek versenyzőink a szüleik bevonásával.

A Harry Pottert olvasók vajsört készítettek. Íme itt van egy jól sikerült végeredmény:

Szeretném bizonyos időközönként a hazai és nemzetközi oktatáskutatók cikkeit olvasva megosztani a kedves szülőkkel és pedagógusokkal a legfontosabb trendeket, véleményeket és természetesen saját tapasztalatainkat, amelyet az évi 15 ezer diák munkái, szüleik és tanáraik visszajelzései alapján gyűjtünk.

Írásomhoz Lannert Judit oktatáskutató interneten megjelent cikkeiből, interjúiból is sok értékes gondolatot merítettem.

Ha tetszett cikkünk, kövesse Facebook oldalunkat további érdekes tartalmakért!